شبکه معالم

بایگانی

۱۲ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

 

شبکه معالم ـ مقاله «تحلیل مقایسه ای مبانی و احکام فقهی توریه از منظر شیعه و سنی» توسط حجت الاسلام و المسلمین هادی مصباح‌الهدی ارائه می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، مقاله «تحلیل مقایسه ای مبانی و احکام فقهی توریه از منظر شیعه و سنی» توسط حجت الاسلام و المسلمین هادی مصباح‌الهدی در صد و نوزدهمین حلقه علمی افق ارائه و توسط حجت الاسلام و المسلمین مجتبی الهی خراسانی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد نقد می شود.


مقالات تدوین شده توسط «حلقه علمی افق» معمولا با راهنمایی یکی از اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به نگارش در می آید و استاد راهنمای این مقاله حجت الاسلام و المسلمین علی رحمانی، عضو هیئت علمی این دفتر است.

صد و نوزدهمین حلقه علمی افق از ساعت 17:30 روز چهارشنبه یکم بهمن ماه جاری در طبقه منهای دو دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار و حضور طلاب و دانش پژوهان علاقه مند به مباحث فقهی بلامانع است.

شبکه معالم ـ پژوهشگر ارتباطات گفت: حوزه علمیه به عنوان یک ساختار و نهاد با اهمیت، باید موضع گیری و برنامه‌ریزی مشخصی نسبت به فضای مجازی داشته باشد چرا که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب ما نیاز به تدوین استراتژی مشخص و جامع رسانه‌ای برای کشور داریم که یک بعد آن فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار شبکه معام، محمد جواد استادی، پژوهشگر ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار رسا به تشریح راهکارهای ورود هر چه بیشتر مبلغان دینی به فضای مجازی پرداخت.  

وی بر تقویت ورود طلاب علوم دینی به عرصه اجرایی و ارتقای سوارد رسانه‌ای تأکید و اظهار کرد: راهکار مهم و بنیادین این است که حوزه‌های علمیه به عنوان مهم‌ترین مرکز سیاست‌گذاری و اجرایی تبلیغ دینی باید به این عرصه ورود جدی داشته باشند. 

استادی، ورود حوزه‌ را به این فضا در دو بخش قابل طرح دانست که یکی بحث ورود خود طلبه‌ها در فضای مجازی و دیگری ورود و حضور نهاد حوزه است، ادامه داد: در حال حاضر طلاب در فضای مجازی حضوری جدی داشته و مشغول به کار هستند و این کار ارزشمندی است چرا که باعث گفتمان‌سازی در جامعه می‌شود تا زمینه‌های برنامه‌ریزی جدی‌تر در این عرصه به وجود بیاید.

 نیاز به هدایت‌گری و آموزش در فضای مجازی

استادی ادامه داد: البته عدم آموزش لازم جهت شناخت فضای مجازی و برنامه‌ریزی برای طلاب از مهم ترین آسیب‌هایی است که در این عرصه وجود دارد چرا که افراد برای حضور و فعالیت در فضای مجازی نیازمند درک جدی سواد رسانه‌ای هستند، لذا باید برای این موضوع فکری جدی باید کرد. 

وی با بیان این که فقط ورود طلاب به فضای مجازی شود کافی نیست، چرا که هدایت‌گری و آموزش در این فضا مورد نیاز است، تصریح کرد: تقلیل مفاهیم از دیگر آسیب‌های فعالیت در برخی از فضاهای مجازی است، به این معنا که بسیاری از مفاهیم ارزشمند و در عین حال سنگین دینی، جهت ارائه مستقیم در برخی از فضاهای مجازی مناسب نیست.

این پژوهشگر ارتباطات افزود: به دلیل این‌که فضای مجازی دارای محدودیت‌هایی است و به دلیل همین محدودیت‌ها طرح مباحث این‌چنین و طبیعتاً تبادل آرای علمی در آن میسر نیست و از طرفی می‌دانیم افراد با هویت‌ها و سطوح مختلف علمی، اعتقادی و اجتماعی، هوشی و نگرشی در فضای مجازی حضور دارند و شناخت دقیقی مانند آن‌چه که در فضای فیزیکی وجود دارد در این فضا ممکن نیست. 

فضای مجازی، فضایی علمی و آکادمیک نیست

وی با بیان این که در این فضا کنترل دقیقی هم به معنای جامع آن موجود نیست، تصریح کرد: ارایه مطالب سنگین در فضای مجازی که فضایی علمی و آکادمیک نیست، باعث تقلیل مفاهیم می‌شود، در نتیجه ممکن است عملاً به ضد تبلیغ بدل شود.  

استادی ادامه داد: بنابراین بسیاری از مفاهیم نباید در فضای مجازی طرح شود، چراکه جایگاه طرح آن در مکان‌های آکادمیک و علمی است و در واقع ابتدا باید مفاهیم سنگین در فضاهای علمی و پژوهشی و اندیشه‌ورز طرح گشته، مورد کنکاش قرار گیرد ودر نهایت خروجی این مباحث به محصول مناسب جهت طرح در فضای مجازی تبدیل شود.

این کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای افزود: نکته دومی که در آن دچار خلأ هستیم، این است که حوزه علمیه به عنوان یک ساختار و نهاد با اهمیت، باید موضع گیری و برنامه‌ریزی مشخصی نسبت به فضای مجازی داشته باشد چرا که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب ما نیاز به تدوین استراتژی مشخص و جامع رسانه‌ای برای کشور داریم که یک بعد آن فضای مجازی است.

وی ادامه داد: بدیهی است حوزه علمیه نیز به عنوان سیاست‌گذار مهم دینی کشور لازم است تا استراتژی رسانه‌ای و سیاست‌های خویش در جهت هدایت و بهره‌برداری از امکانات رسانه‌ای و فضای مجازی را تدوین و مشخص نموده تا بتواند در ادامه زمینه عملیاتی‌سازی آن‌ها توسط نهادهای مختلف را فراهم آورد.

نبود استراتژی مشخص فضای مجازی

 استادی در ادامه سخن خود گفت: متأسفانه تاکنون حوزه علمیه و نهادهای مرتبط در عرصه سیاست‌گذاری کلان رسانه‌ای و فضای مجازی و تدوین استراتژی مشخص فضای مجازی کاری جدی انجام نداده‌اند و این در حالی است که فضای مجازی در کشور در حال حاضر به عنوان فضای دوم کشور مطرح است.

این کارشناس و مدرس سواد رسانه‌ای تصریح کرد: فضایی که به اندازه همان فضای اول که فضای واقعی و فیزیکی است، مؤثرو تأثیرگذار است و باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.

وی با بیان این که در زمینه تبلیغ دینی باید دو عرصه را در نظر گرفت که یکی عرصه بین‌الملل ودیگری عرصه ملی است، تصریح کرد: در عرصه بین المللی به صورت عملی فعالیتی قابل مشاهده نیست و در عرصه ملی هم فعالیت‌ها، فردی است و در سطح کلان برنامه‌ریزی جدی نشده و خلأ کاملاً احساس می‌شود.

استادی در پایان تأکید کرد: در موضوع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که نقشه راه حرکت کشور است بخش مهمی نیز مرتبط با عرصه فضای مجازی است که باید تعریف شود و این کار مستلزم این امر است که نهادهای تأثیرگذار فرهنگی وارد میدان عمل شده و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند.

شبکه معالم ـ امتحانات معارف قرآن کریم و علل الحدیث توسط مرکز تخصصی آخوند خراسانی(ره) اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، امتحانات معارف قرآن کریم(اعتقادات) و علل الحدیث1 توسط مرکز تخصصی آخوند خراسانی(ره) برگزار و فردا نیز امتحان های دروس مفردات قرآن کریم، فقه الحدیث1 و نظام سیاسی اسلام برگزار خواهد شد.

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید

شبکه معالم ـ دهمین نشست تخصصی حلقه ادبیات داستانی خواهران با حضور استاد داستان نویسی و منتقد ادبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، دهمین نشست تخصصی حلقه ادبیات داستانی خواهران با موضوع نقد و بررسی رمان«کوری» برگزار شد.

سروش مظفر مقدم، داستان نویس و منتقد ادبی، در این نشست، رمان «کوری» مورد نقد و بررسی قرار داد و گفت: در فهم هر متن ادبی نباید خود را به مولفه های موجود در متن محدود کنیم بلکه باید مجموعه ای از ملاحظات فلسفی، جامعه شناختی، تاریخی و غیره را دخیل نماییم.

وی با اشاره به این که در پی گیری سابقه تاریخی رمان «کوری» به آثار کافکا می رسیم، افزد: با مطالعه آثار هر دو نویسنده به اتفاقی غیرعادی برخورد می کنیم که نویسنده بنای پرداختن به علت آن را ندارد و تنها به چگونگی قضایا می پردازد.

وی اظهار داشت: رمان «کوری» اثری تمثیلی است که در دسته رمان های پست مدرن اعتراضی قرار می گیرد و درون مایه آن انتقاد به ارزش های جامعه مدرن و سیطره عقل ابزاری است. از جمله ضعف های این رمان می توان به اطناب، تک صدایی شدن و خروج از درام اشاره کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست اعضای حلقه به بیان دیدگاه های خود درباره رمان کوری پرداختند.

شبکه معالم ـ مرکز آموزشی شیخ بهایی(ره) برنامه کلاسی دوره آموزشی کاربردی «نقد وهابیت» را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، کلاس های دوره آموزشی کاربردی «نقد وهابیت» از ششم دیماه93 آغاز و 20 اسفندماه جاری به پایان خواهد رسید.

این کلاس ها با عنوان های شبهه شناسی وهابیون، مبانی کلام وهابیت و جریان شناسی حرکت ها و جنبش ها در حجاز توسط حجج اسلام و المسلمین مرادی، طالقانی و رحمانی تدریس می شود.

امتحانات پایان فصل دوره آموزشی کاربردی «نقد وهابیت» از 13 اسفندماه تا 27 اسفندماه برگزار و امتحانات پایان ترم 23 تا 28 اسفند ماه جاری به صورت کتبی خواهد بود

جدول برنامه ریزی کلاس ها در ذیل آمده است:                          

3

کاربردی نقدوهابیت

شبه شناسی وهابیون

مرادی

شنبه

19:30 –  18

جریان‌شناسی حرکت‌ها وجنبش‌ها در حجاز

رحمانی

دوشنبه

17:30 - 16

شبهه‌شناسی وهابیون

مرادی

دوشنبه

19:30 –  18

مبانی کلام وهابیت

 طالقانی

چهارشنبه

19:30 - 16

 

 

شبکه معالم ـ نشست اعضای شورای مرکز تخصصی آخوند خراسانی(ره) 13 دیماه 93 در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، در نشست اعضای شورای مرکز تخصصی آخوند خراسانی(ره) با مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سرفصل های عمومی و اختصاصی پیشنهادی آزمون ورودی سطح سه نا پیوسته و رشته های تخصصی «تفسیر و علوم قرآن»، «علوم و معارف حدیث»، «فقه مقارن»، «کلام مقارن» و «فلسفه و کلام اسلامی» مورد بررسی قرار گرفته و جهت تأیید نهایی به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ارسال خواهد شد.

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید.

شبکه معالم ـ از برگزیدگان حلقه های علمی تبلیغی مراکز آموزشی توسط اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تقدیر به عمل خواهد آمد.


حجت الاسلام هادی مصباح، رییس اداره پژوهش اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شبکه معالم، گفت: برگزیدگان حلقه های علمی تبلیغی مرکز تخصصی آخوند خراسانی(ره) و مراکز آموزش شیخ بهایی و طوبی به مناسبت هفته پژوهش توسط این اداره تقدیر می شوند.

شبکه معالم ـ دهمین نشست تخصصی حلقه تبلیغی ادبیات داستانی خواهران به موضوع  «نقد رمان‏کوری اثر ژوزه ساراماگو» اختصاص یافته است.


به گزارش خبرنگار شبکه معالم، دهمین نشست تخصصی حلقه تبلیغی ادبیات داستانی خواهران مرکز آموزشی طوبی با موضوع  «نقد رمان‏کوری اثر ژوزه ساراماگو» با حضور جناب آقای سروش مظفرمقدم، داستان نویس، منتقد ادبی و فارغ التحصیل علوم سیاسی و روابط بین الملل به نقد و بررسی رمان «کوری» خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، متن مقاله «نتایج نامطلوب گفتمان علوم انسانی بومی» در ذیل آمده و سپس نقد حجت الاسلام و المسلمین سید علی طالقانی، عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی بارگذاری شده است.

نتایج نامطلوب گفتمان علوم انسانی بومی

علی پایا


 
۱- مقدمه


اندیشه علم ایدئولوژیک، که علم دینی و علم اسلامی و نیز علم بومی/محلی[۱]، بدیل‌ها و قرین‌های آن به شمار می آیند، به منزله یک جنبش اجتماعی نظام مند، احیانا به دهه‌های پایانی قرن نوزدهم و دهه‌های آغازین قرن بیستم باز می گردد. در سال ۱۸۹۳ یک ناسیونالیست بنگالی به نام سُوامی وِیوِکاناندا[۲] در مجلس (پارلمان) جهانی ادیان[۳] در شیکاگو نهضت علم هندو یا وِدیک[۴] را به راه انداخت. مدعای ویوکاناندا، که بعد‌ها به وسیله بسیاری دیگر از ناسیونالیست‌های افراطی هندو دنبال شد، آن بود که علم هندو که پیشینه آن به هزاران سال قبل بازمی گشت، همه اندیشه‌های علم جدید را، به گونه‌ای شهودی و اجمالی، در درون خود دارد[۵] .


در دهه‌های نخست قرن بیستم و با اوج گیری دو ایدئولوژی مارکسیسم و نازیسم، بازار علم مارکسیستی و علم آریایی گرم شد. در شوروی لیزنکو که با حمایت استالین به ریاست آکادمی علوم این کشور منصوب شده بود، وعده برساختن علم زیست شناسی بر اساس آموزه‌های مارکسیسم‌لنییسم را داده بود و در آلمان هیتلری، شماری از دانشمندان در رویای تکمیل دانشی بودند که در خور نژاد برتر بود. یکی از نکته آموز‌ترین فعالییت‌های این دو گروه از دانشمندان که به دو ایدئولوژی کاملا متضاد سرسپرده بودند، مخالفت با نظریه نسبیت اینشتاین و قلمداد کردن آن به منزله توطئه قوم یهود برای گمراه ساختن دیگران بود [۶] .


پس از پایان دومین جنگ جهانی و از اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ دوران جنبش‌های ضد استعماری در آنچه که در آن هنگام "جهان سوم[۷]" خوانده می شد و اینک از آن با عنوان "کشور‌های در حال توسعه" یاد می شود باز می گردد. نهضت‌های ضد استعماری در آسیا، آمریکای جنوبی و آفریقا، که در راستای به دست آوردن استقلال و بیرون راندن استعمارگران کوشا بودند، در تلاش برای القای حس خود باوری و اعتماد به نفس به استعمار شدگان، گفتمانی را شکل دادند که به گفتمان "جهان سوم گرایی[۸]" شهرت یافت. یکی از مولفه‌های این گفتمان، ناظر به دستیابی به دانشی "بومی" بود که چنین پنداشته می شد که عاری از شائبه‌های علوم امپریالیستی و استعماری است[۹].


گفتمان جهان سوم گرایی از سوی شمار قابل توجهی نویسندگان و صاحبنظران (عمدتا چپگرا) در مغرب زمین مورد حمایت قرار گرفت و جنبه‌های مختلف آن در قالب آثار گوناگون ترویج و تایید شد.[۱۰] بلوک شرق نیز که در گیر مبارزه ایدئولوژیک با غرب بود، بنا بر اصل "دشمن دشمن من دوست من است"، به گونه‌ای نظام مند، و البته در قالب آموزه‌های حزبی مارکسیسم‌لنینیسم، از این گفتمان و اجزای آن حمایت می کردند[۱۱].

ادامه .....

 

آن‌چه در ذیل می‌خوانید، مقاله‌ای است از حجت الاسلام و المسلمین سید علی طالقانی در بابِ اثباتِ «امکان علوم تجربی اسلامی». این مقاله، مقاله ی دکتر پایا با موضوع «نتایج نامطلوب گفتمان “علوم انسانی بومی طالقانی» که در ذیل این نوشته آمده است، را رد می کند. طالقانی بر اساسِ نگاهِ پوپر به علم، می‌خواهد به این استنتاج برسد که پوپری‌ها و دیگرانی که به نگاهِ علمی او باور دارند، باید بپذیرند که بر اساسِ نظریه‌ی او از آن‌جایی که «دانشمندان تئوری‌سازان علم هستند»، پس دانشمندان مسلمان، می‌توانند علمی اسلامی را دربیفکنند. علی پایا در رد این نوشتار مقاله‌ای نگاشته است و استنتاجات طالقانی را زیر سوال برده است. او بر این عقیده است که مسلمان بودن یا کافر بودنِ یک دانشمند، تفاوتی در نتیجه‌ی علمِ حاصله ایجاد نخواهد کرد. مقاله‌ی پایا و رد آن توسط طالقانی در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

شبکه معالم ـ کلاس درس سند شناسی(رجال تطبیقی) عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در حال برگزاری است.

ربانی بیرجندی

به گزارش خبرنگار شبکه معالم، کلاس درس سند شناسی(رجال تطبیقی) حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن ربانی، عضو هیئت علمی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عصر امروز در این دفتر برگزار شد.

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید